Fredo’s
Fredo’s vill sticka ut från mängden med en egen app
Fredo’s vill inte bara vara en i mängden av alla pizzerior som finns listade på delivery-plattformar som Foodora, UberEats, Wolt med flera, utan vill skapa en lojalitet hos sina kunder. Mot den här bakgrunden bestämde sig Stefan Adakis, ägare på Fredo’s, för att ta fram sin egen app tillsammans med Trivec och Dineflow.
Med en egen app äger Fredo’s kundkommunikationen själva och kan skapa skräddarsydda erbjudanden för sina kunder. De skickar regelbundet ut pushnotiser med kampanjerbjudanden och jobbar aktivt för att få så många app-användare som möjligt.
Kunderna uppskattar enkelheten
Fredo’s kunder uppskattar enkelheten i appen vid beställning och betalning. Betalmedlet sparas i appen efter första köpet och gästerna kan välja att betala med kort eller använda sig av Klarna. Visst kan det vara lite motstånd vid första köpet, säger Stefan. Men om man ger dem ett bra erbjudande att använda, en morot att komma i gång, så är det fler som testar appen och inser att det är väldigt enkelt och smidigt.
Många gäster uppskattar också att de kan beställa sin pizza flera dagar i förväg på en bestämd tid. Kan vara smidigt om man har en företagslunch eller liknande.
Appen står för 70% av Fredo’s takeaway-försäljning
Fredo’s arbetar aktivt för att få gäster att ladda ner appen och börja använda den. I all kommunikation; på pizzakartongerna, utkörningsbilar och annan reklam berättar man om appen. De har exklusiva erbjudanden som endast är giltiga i appen för att få in gäster, och har på så sätt fått upp användandet. Idag står appen för 70 procent av deras takeaway-försäljning och är en större inkomstkälla än delivery-plattformarna
Enkel administration
Appen är väldigt enkel att administrera då den är integrerad med Trivecs kassasystem och allt back-office arbete görs på samma ställe som i det vanliga kassasystemet, berättar Stefan Adakis, ägare på Fredo’s,
Information om produkter, priser och ingredienser uppdateras automatiskt i appen när det uppdateras i kassasystemet. Alla beställningar från appen kommer direkt in i kassasystemet och till köket, så Fredo’s kan jobba på precis som vanligt, att slippa svara på telefon och ta beställningar manuellt frigör massor med tid. En implementation mellan Trivecs kassasystem och Dineflow tar ungefär 2–4 veckor att sätta upp.
Använder delivery-plattformar som marknadsföringskanal
Fredo’s ligger även med på delivery-plattformar som Foodora, men ser det mer som en marknadsföringskanal där de får synlighet mot nya kunder. Det är svårt att stå utanför säger Stefan, även om man ibland skulle vilja, för delivery-plattformarna skär emellan och tar upp till 30% på marginalen när de kör ut.
Ökad omsättning och service med en egen app
De största fördelarna som Stefan ser med en egen app är att den ökar effektiviteten med arbetet i restaurangen vilket ger bättre servicen mot deras kunder och ökad omsättningen mot tidigare. Appen står för 70% av deras takeaway-försäljning, fördelen med att slippa svara i telefon för att ta emot takeawy är ovärderlig.
På sommaren har de en uteservering och där är det väldigt enkelt att beställa och betala med appen. Om gästen vill ha en öl till behöver de inte få kontakt med serveringspersonalen utan beställer det själv, så servicen har blivit högre för gästerna utan att mer personal krävs.
En annan fördel med appen är synligheten. Har en gäst väl laddat ner appen är chansen stor att hen kommer att använda den igen.
På Foodora, UberEats, och Wolt med flera, är du bara en i mängden. Men en egen app kan vi ha en helt annan kontakt med våra kunder och bygga lojalitet, vilket också ökar lönsamheten, säger Stefan
Om Fredo’s
Fredo’s är helt nytt pizzakoncept med 2 restauranger i Malmö. Stefanos Adakis vision är att skapa ett nytt pizzakoncept med en atmosfär och design som inbjuder till avslappnad, casual dining där du kan avnjuta en pizza på riktigt där smaken och kvalitén står i centrum.
Allt görs från grunden så långt som möjligt, alla ingredienser bereds på plats samt en egenutvecklad surdeg är smakgarantin på Fredo´s. Maten lagas framför kunden så att kunden kan se råvarorna som används och hur det går till. Fredo´s använder närproducerade svenska råvaror i så stor utsträckning som möjligt.
Kontakta oss!
När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.