Granna Matbar
Så gör Granna Matbar för att locka gäster
Nya koncept som lockar olika typer av gäster gör att folk vill gå ut och äta och komma tillbaka ofta. Vi pratar med Soheil Vaezi som driver Granna Matbar i Umeå.
– Vi ville addera ytterligare ett värde till restaurangupplevelsen. På så sätt kan vi locka olika restauranggäster och samma gäster att komma fler dagar i veckan, säger Soheil.
Granna Matbar i Umeå slog upp dörrarna före sommaren. I post-pandemin spår hade Soheil känt av en lust hos folk att gå på krogen igen och han ville skaka liv i en stadsdel som präglas av privata boenden. Granna Matbar är en restaurang med bordsservering, fin uteterrass och barmiljö.
Olika koncept lockar gäster alla veckans dagar
När inflationen sköt i höjden bestämde sig Soheil för att försöka addera ytterligare ett värde till restaurangupplevelsen. Han menar att det måste blir ännu mer värt för folk att lägga sina pengar på krogen nu när mycket i vardagen har blivit dyrare. Genom att erbjuda olika koncept för olika målgrupper, lockar han gäster flera gånger i veckan.
– Vi tror att olika koncept är vägen fram, koncept som tilltalar olika målgrupper, stammisar eller företagskunder. Vi kommer att erbjuda musikkvällar, lördagsbrunch, temamiddag, familjekoncept på söndagarna och pizza take away, säger Soheil.
Just take away lyfter han fram som ett sätt att tillgodose den målgrupp som vill äta hemma eller på jobbet. Granna Matbar ska koppla Trivecs kassasystem med Foodora eller Uber och hoppas få fler att få upp ögonen för restaurangen.
– Vi erbjuder pizza på den ordinarie menyn, så pizzaugnen står på hela dagen. Vi ville hitta ett sätt att nyttja ugnen fler tider på dygnet, därför erbjuder take away pizza som en egen del på våran pizzeria Inbocca som öppnar inom kort, säger han.
Vi tror att olika koncept är vägen fram, koncept som tilltalar olika målgrupper, stammisar eller företagskunder. Vi kommer att erbjuda musikkvällar, lördagsbrunch, temamiddag, familjekoncept på söndagarna och pizza take away, säger Soheil.
Komplett checklista: Så öppnar du restaurang
Företagskunderna en allt viktigare målgrupp
För att nå företagskunder, som gärna lägger middagar mitt i veckan, vill Soheil locka med koncept men också en personlig atmosfär. En enkel fakturering mot företagskunder var avgörande för Soheil när han valde Trivec.
– Vi valde Trivec för att de har en enkel fakturahantering i kassan. Om gästerna vill betala via faktura, går jag till kassan och skickar kvittot till Fortnox via ett knapptryck. Dagen efter kollar jag igenom kvittot och skickar sedan fakturan via mail alt på traditionellt sätt, det beror på hur kunden vill ha det, säger han.
Smidig betalning via order- och betallösning HandyPay
För Soheil kändes det självklart att använda Trivecs order- och betallösning för restaurang. Smidig order och betalning direkt vid bordet gör att betalprocessen flyter på smidigare.
– Det lämpar sig särskilt väl om vi har kort om personal någon kväll, då kan en i servisen snabbare ta emot beställningar och betalningar av gästerna, säger han.
Läs mer om HandyPay
Kontakta oss!
När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.