Lasse i parken
Så fick Lasse i Parken samma omsättning men lägre kostnader efter pandemin
Restaurangen Lasse i parken lockade i över 15 år gäster med kända band gratis. När pandemin väl var ett faktum, behövde dem liksom andra krögare tänka nytt. År 2022 efter pandemin, valde de att inte ha musik alls. Då märkte de att de fick samma omsättning men mycket lägre kostnader.
Lasse i Parken på Högalidsgatan på Söder, är en familjeägd utomhusrestaurang. När pandemin slog till tvingades dem liksom många andra krögare att tänka nytt. De bestämde att inte längre erbjuda gratiskonserter. Beslutet byggde på att få ner antalet artistarvoden samt att personalbristen i restaurangbranschen hade blivit kännbar. Färre konserter krävde mindre personal.
De insåg snart att de fick samma omsättning som när konserterna var gratis men lägre kostnader. Genom att jämföra statistik från tidigare år i Trivecs kassasystem såg de att 25% av alla gäster under en gratiskonsert inte köpte något i baren.
Enkel back-office gör verksamheten lättplanerad
Sommaren 2023 erbjuder Lasse i Parken konserter via biljettköp samt att konsertgäster enkelt kan boka bord om de vill äta. Det gör verksamheten lättare att planera och analysera. De märkte att betalande konsertgäster också köpte dryck i baren, säger han.
Varje dag i kassan drar de ut en artikelrapport som visar hur mycket som sålts och av vad. En mer detaljerad och avancerad vy finns i kassans back-office-funktion MyTrivec men kassans direkta vy räcker för att snabbt bilda sig en bra uppfattning.
Det är enklare att följa verksamheten berättar de. Varje dag tittar de i kassan för att se försäljning på artikelnivå eller på speciella dagar. Det är enkelt att söka och jämföra mot förra året. De tycker att kassasystemet är jättebra, är enkelt att jobba i och att alla klarar att lägga till knappar och ändra priser eftersom det är så användarvänligt, allt går supersnabbt också, från uppstart till uppdateringar och drift.
Lockade en ny publik
I och med förändringen till att börja ta betalt för konserter lockade de en ny restaurangpublik, en publik som förväntade sig högre kvalitet på mat och dryck och en annan service. Med mindre personal, inga eller färre artistarvoden samt att de använde Trivecs kassasystem smartare blev det skillnad på sista raden. Med tre mobila kassor utomhus har de ett väldigt smidigt flöde avslutar dem.
Kontakta oss!
När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.