Sälens högfjällshotell
Högre snittnotor på högfjällshotellet tack vare Trivec Buddy
Martin Sahlberg, operativ chef på Sälens Högfjällshotell samt Gammelgården i Sälen, ser många fördelar med Trivec Buddy, QR-koder och digitala menyer.
- Jobbar du på rätt sätt med Buddy, ökar snittnotorna samt servicen mot gäst, säger Martin.
Med en önskan om att göra det enkelt för gästerna kändes det självklart för Martin att testa Trivec Buddy. En lösning där gästen med hjälp av sin telefon skannar in en QR-kod och beställer från en digital meny samt betalar direkt.
Det är kombinationen av att beställa och betala via QR-koder samt att ha personal på plats som gör att det flyger, säger Martin.
Bland Högfjällshotellets och Gammelgårdens kunder, som är allt från barnfamiljer och par till kollegor, kompisgäng och pensionärer, så märker de att den digitala kunskapen är hög i alla grupper. Att gäster inte skulle använda Trivec Buddy på grund av en digital omognad är något de sällan möter. Men självklart kombinerar de Buddy med personal på plats om någon behöver hjälp eller har glömt sin telefon.
QR-koder ökar servicen mot gäst
På Gammelgården används Buddy på uteserveringen under sommaren.
Det blir ett enormt tryck på uteserveringen på sommaren och den kan aldrig bemannas för att klara det trycket. Buddy gör det smidigt att beställa och betala och gästen kan sitta lugnt kvar vid sitt bord.
För att fortsatt hålla en hög service finns det alltid servitriser och servitörer på plats om någon vill beställa manuellt. Personal ute bland borden är också viktig för att prata med gästerna och för att skapa en personlig känsla.
Kombinationen av digitala lösningar och personal är avgörande för en bra kundupplevelse, fortsätter Martin.
”Största fördelen med QR-koder för restaurang är högre snittnotor”
Sälens högfjällshotell, restaurang Jacks, serverar mat och öl. Martin märkte att snittnotorna ökade då Buddy gjorde det enklare för gästerna att merköpa en öl till eller en dessert efter den första beställningen.
Med Buddy ökar merförsäljningen eftersom de gäster som exempelvis blivit sugna på mer pommes frites enkelt kan beställa det, säger Martin.
Martin berättar vidare hur han också erbjuder Buddy på en stor uteservering vid Sälens högfjällshotell, QR-koden går då enbart till dryckeslistan. På så sätt kan gästerna slå sig ner och få sin dryck. Sedan kan de beställa via serveringspersonalen när de är redo för mat. På så sätt kommer inte alla beställningar på en gång, säger Martin.
Fördelar med digitala menyer
Fördelarna med digitala menyer är att det går snabbt att göra förändringar och att ändra priser. Det är också lätt att klicka bort vissa rätter eller en dryck om något tagit slut, så att gästerna alltid har en uppdaterad meny i sin telefon. En annan fördel är också att många drar ner på tryckta menyer.
I Trivec får vi bra bakomliggande statistik, samt att det är enkelt att följa försäljningen, det är lätt att se om någon tycker att det har blivit fel och det är enkelt att ändra i systemet, vi är väldigt nöjda, avslutar Martin.
Trivec Buddy
Trivec Buddy är en mobil, webbaserad betallösning för beställning och betalning direkt i mobilen (gästerna behöver inte ladda ner någon app). Beställningarna görs av restauranggästen direkt i telefonen genom att skanna en QR-kod framtagen för din restaurang, gästerna behöver varken registrera ett konto eller betalkort i förväg.
Kontakta oss!
När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.