Så attraherar du gäster till din restaurang
Så attraherar du gäster till din restaurang
För dig som vill attrahera gäster till din restaurang handlar det om mycket mer än att fylla bord. Genom att bredda din målgrupp når du nya typer av gäster genom nya koncept, specialerbjudanden eller t.ex. delivery. I denna artikel delar vi med oss av 7 tips på hur du sticker ut från mängden.
Bredda kundbasen
Genom att bredda din målgrupp kan du få fler inkomstkällor. Till exempel, om de flesta av dina kunder attraheras av lågprisrätter på menyn, överväg att lansera menyalternativ som lockar restaurangkunder som är beredda att betala lite mer för en rätt eller nya gäster. Detta kan innebära att du förnyar ditt restaurangkoncept samt introducerar en ny rätt till din meny.
Främja merförsäljning
Att maximera intäkter handlar inte enbart om att fylla bord; det handlar också om mersäljning. Dock kan överdriven mersäljning med kypare som upprepar alternativ för ofta upplevas som irriterande för kunder och avskräcka dem från att återvända. För att undvika detta, se till att ditt team är väl förberedda och överväg följande tekniker:
- Rekommendera rätter med höga marginaler (menu engineering).
- Se till att dina mest lönsamma rätter är positionerade tydligt högst upp på din meny.
- Presentera en rad ytterligare alternativ som kan komplettera din gästs valda måltid.
- Specificera alternativ när du föreslår produkter, som drycker, genom att nämna dem (t.ex. iste, cola, apelsinjuice).
Enkla tips på hur du mersäljer på dina gäster.
Förhöj matupplevelsen med underhållning
Människor uppskattar ofta lite underhållning till sin måltid, och livemusik kan vara en utmärkt dragkraft. Du kan t.ex. schemalägga framträdanden varje fredag eller på helger för att erbjuda något extra samt attrahera gäster att besöka din restaurang flera gånger.
Ha kampanjer!
Överväg särskilda erbjudanden för att öka kundflödet under vanligtvis lugna perioder. Du kan erbjuda en kostnadsfri måltid till var femte middagsgäst under dina lugnaste dagar, erbjuda gratis dryck eller kaffe, eller ge rabatter. Varför inte bjuda gästerna på en gratis efterrätt om de firar sin födelsedag hos dig?
Implementera kundlojalitetsprogram
Det är ofta dyrare att skaffa nya kunder än att behålla befintliga, så underskatta inte vikten av att belöna lojala kunder. Se på nykundsbearbetning som en strategi för att attrahera nya gäster och som en del i din marknadsföringsplan. Lojalitetsprogram främjar inte bara återkommande gäster, utan kan också utöka affären. Överväg detta för effektiv kundlojalitet:
Hoppa över de fysiska korten för en bättre kundupplevelse, erbjud en belöningsapp som kunder kan använda var och när de vill.
Gör ett enkelt lojalitetsprogram. Undvik att komplicera till det med förmånga regler och krav.
Utnyttja kraften i FOMO (Fear of Missing Out) genom att visa gästerna vilka unika fördelar programmet har.
Erbjud gratis artiklar, såsom drycker, en kaffe, bakverk, efterrätter eller förrätter. Folk älskar att få något gratis!
Optimera för synlighet. Om du redan använder e-postmarknadsföring, sociala medier och online närvaro för att nå nya gäster är det perfekta kanaler för att nå ut. Lojala kunder sprider också ryktet till vänner och familj.
Skilj ut dig
På en marknad full av restauranger som erbjuder liknande mat- och dryckesutbud är det viktigt att skilja ut sig. Identifiera vad som gör din restaurang unik och sänd ut det i din marknadsföring. Låt din unicitet bli ditt kännetecken, ett signum, som hjälper andra att känna igen och komma ihåg vad just du står för. Genom att våga skilja ut dig kan du skapa igenkänning och som talar till potentiella kunder.
Håll koll på trender
Det är viktigt att hålla koll på trender i restaurangbranschen. När branschen utvecklas, bör du också göra det. Här är några av de trender som förväntas fortsätta in nästa år.
Fokus på naturlig och ekologisk mat: Efterfrågan på hälsosam, ekologisk mat visar inga tecken på avmattning. Veganska och växtbaserade alternativ blir allt populärare och många restauranger väljer att framhäva vegetariska rätter på menyn istället för att enbart ha dem som alternativ om någon frågar efter det.
Hållbarhet och minskat matsvinn: Miljömedvetenheten ökar hos restaurangägare i allmänhet och hos gästerna i synnerhet. Många fokuserar därför över hur de ska kunna erbjuda gästerna närproducerat samt hur de ska minska på matsvinnet.
Ökning av online-ordering och delivery: Online-ordering och delivery växte under pandemin. Restaurangerna anpassade sig och tvingades tänka nytt. Många erbjuder enbart take away i tider av personalbrist.
Anpassning till förändringar i logistikflödet och i ekonomin i stort: Ledtider i leveranskedjor samt hög inflation får restauranger att tänka nytt kring menyerbjudanden och prissättning. Enklare menyer med färre val blir allt vanligare för att kunna hantera lager, höja kvaliteten och minska matsvinnet.
Rätt teknik ger effektivitet: Restaurangägare som använder rätt teknik för sin verksamhet effektiviserar också sina flöden. Exempel inkluderar menyer med QR-koder, självbetjäningsstationer, bärbara POS och andra digitala verktyg som hjälper till att sänka kostnader och öka effektiviteten.
Kontakta oss!
När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.