Så får du personalen att stanna

Så får du personalen att stanna
Svårigheter att få personalen att stanna länge är du inte ensam om, Svenskt näringsliv har tagit tempen på branschen och finner samma svar: Hotell och restauranger har just nu svårigheter i att hitta rätt personal samt få dem att stanna i yrket. Yrken som kökspersonal, servitris, hovmästare, bartender, kock, eller konditor är ett hantverk, många är yrkesutbildade med mycket arbetslivserfarenhet. Men alla vill utvecklas. Ett tips för att få personal att stanna är att hjälpa personalen till vidareutveckling och vidareutbildning samt till att känna sig trygg i rollen. På så sätt kommer personalen att fortsatt leverera bästa möjliga service till gästerna.
Läs fler restaurangtrender här.
Diskutera regelbundet vad service är
Ett tips är att ha veckomöten varje vecka där ni diskuterar vad service är. Låt personalstyrkan få lufta tankar och funderingar och diskutera situationer som uppstått under veckan som gått. Att diskutera situationerna hjälper personalen att förstå hur de ska hantera liknande situationer i framtiden samt att det också kan stärka teamkänslan.
Låt även din personal veta att de alltid kan vända sig till närmsta chef om något skulle hända eller om frågor dyker upp i stunden. Trygg personal skapar en bättre gästupplevelse.
Erbjud kompletterande utbildningar
Många inom restaurang har utbildat sig på restauranglinjer samt köks- och hotellskolor i Sverige och utomlands. De är trogna sitt yrke och många känner en enorm stolthet för branschen. Därför är kontinuerlig utbildning viktigt och kan få personal att stanna kvar.
En nyanställd kan till exempel få en mentor, en person att vända sig till vid frågor som kan uppstå. Utvärdera också hur en onboarding av nyanställda går till, låt exempelvis alla nyanställda lufta vad som kan förbättras i onboarding av nya personer. Att känna sig sedd, hörd och uppskattad skapar en god arbetsrelation mellan personal och ansvarig, och utbildad personal skapar en tryggare arbetsvardag för alla.
Bygg starka team
Ett starkt team som känner varandra har roligare. Glada medarbetare ger ofta mer av sig själva och servicen mot gäst ökar. Och hög service betyder mycket för restaurangens överlevnad
Skapa en stark teamkänsla
Bygg ett sammanhållet team genom att anordna sociala aktiviteter, teambuilding och gemensamma måltider. När personalen känner sig som en del av ett team blir det mer attraktivt att stanna och arbeta tillsammans. Glada medarbetare presterar ofta bättre, är trevligare mot gästerna och stämningen blir mer personlig.

Ha en tydlig kommunikationskanal
Se till att alla anställda känner att de kan kommunicera sina tankar och problem. Öppna och ärliga kommunikationsvägar, där feedback tas på allvar, bidrar till att bygga förtroende och förhindra missförstånd. Använd er av veckomöten, en slackkanal eller en social kanal endast för er.
- Lön och förmåner: Erbjud löner som ligger på eller över branschstandarder. Tillhandahåll förmåner som hälsoförsäkring, betald ledighet och pensionsplaner.
- Karriärmöjligheter: Skapa tydliga vägar för en karriär inom din restaurang, erbjud utbildning och befordringsmöjligheter.
- Förmåner: Erbjud anställda måltider eller rabatter. Överväg ytterligare förmåner som gymmedlemskap, reseersättningar eller utbildningsstipendier.
- Kontinuerlig utbildning: Se till att anställda känner sig säkra i sina roller. Ha regelbundna avstämningar och feedbacksessioner, så att anställda känner sig värderade och hörda.
- Använd smarta lösningar: Genom att låter servisen använda en mobil order- och betallösning, kan du frigöra personal och minska antalet servitörer som behövs för att ta emot beställningar och betalningar från kunder. Du kan sedan använda runners som serverar maten.
Erkänt användarvänligt – Trivecs kassasystem för restaurang
Ny personal uppskattar att arbeta i Trivecs kassasystem eftersom de så snabbt kommer in i jobbet. På Bar Central i Folkoperan frågar jobbsökande om restaurangen har Trivec då restaurangpersonal vill jobba i Trivecs enkla system. För Kim Choukri, en av Bar Centrals ägare, har Trivec blivit en konkurrensfördel.

Kontakta oss!
När du har fyllt i dina uppgifter kommer du att bli kontaktad av en av våra duktiga experter inom kort. Våra experter lyssnar på dina utmaningar och hur våra produkter skulle kunna hjälpa dig till ett smidigt order- och betalflöde i just din restaurang.